Akumulátor a jeho údržba

Podělte se o své zkušenosti s ostatními

Moderátoři: manet125, Gek

Odpovědět
Uživatelský avatar
HonzaH
Spisovatel příspěvkový
Příspěvky: 6554
Registrován: sob 24 bře 2012, 22:17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od HonzaH » úte 11 čer 2013, 06:53

:shock: přes 15 V si myslím, že není stav baterie "v kondici" ... :?
Kymco Downtown 300i ABS ... od 28.8.2014 brázdí Prachaticko
Suzuki Burgman 650 Executive ABS
Jinak já su Honza ... pro méně bystřejší .. :wink:

Uživatelský avatar
mulah
Superkecal
Příspěvky: 3380
Registrován: ned 13 kvě 2012, 13:27
Bydliště: CHodov u KV

Příspěvek od mulah » čtv 13 čer 2013, 17:56

No jestli měříš 15v při nastartovaným motoru, tak baterie je bude nejspíše v čoudu a proto regulátor dobíjení vice dobíjí. Ale jestli měříš samotnou baterku . . . . tak to bude asi rozbitý
Agility 50 4T, Xciting 500 AFI , K-xct 125i, VARAN, Džamila CB500

Uživatelský avatar
Cossman
Site Admin
Příspěvky: 1169
Registrován: čtv 29 zář 2011, 20:40
Bydliště: Bolatice

Příspěvek od Cossman » pát 14 čer 2013, 10:06

Lukine, pokud má akumulátor 15V na prázdno, určitě není dobrý. Vypadá to sice jako by byl plně nabitý až přebitý, ale bude zasulfátovaný jako "prase". Proto pak nenastartuješ. Doporučil bych zkontrolovat a asi i vyměnit regulátor dobíjení, protože nejspíše dobíjí více, než je zdrávo. Jinak by totiž nebylo možné přebít akumulátor na 15V na prázdno. Pokud je to 15V při nastartovaném motoru, tak je to taky hodně. Regulátor by totiž něměl dát více než cca 14,5V za žádných okolností.
Honda Integra 750D, r.v. 2015
Kymco Yager GT 125, r.v. 2013 - plexi Givi - zkráceno o 12 cm, xenon, alarm, od 15.000 km Malossi Multivar
Kymco Agilty 50, r.v. 2008 - prodáno 8.4.2013 s najetými 26.100 km

ok8
Už mám víc než deset
Příspěvky: 151
Registrován: úte 29 dub 2014, 17:29
Bydliště: j.Morava

Příspěvek od ok8 » pon 13 říj 2014, 16:23

Už jsem víckrát narazil na problém špatných startů, když je mráz. Což takhle to vyřešit LiFePO baterkou? Stačí 4 články a 4 moduly hlídající napětí. Možná ještě poladit palubní napětí, pokud to půjde, aby nebylo vyšší než 14V. Určitě by šly použít i modelářský baterky.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... VMR-_mYfu0
http://www.youtube.com/watch?v=u2LiMUzwtYM

Zmákla by to i baterka superkondenzátorů, připojená paralelně k aku.
Downtown 300

Uživatelský avatar
Cossman
Site Admin
Příspěvky: 1169
Registrován: čtv 29 zář 2011, 20:40
Bydliště: Bolatice

Příspěvek od Cossman » čtv 16 říj 2014, 13:30

LiFePO4 teoreticky ano, ale určitě by se muselo doladit dobíjení, které nesmí přesáhnout 14V. Řešení pouze pomocí standartního modulu hlídajícího napětí bych se bál. Ten totiž po dosažení kritické hodnoty začne proud pouštět přes odpory. Pokud tyto odpory nebudou dostatečně dimenzovány a chlazeny, dojde k jejich zničení a následně ke zničení akumulátoru. Kromě maximálního napětí akumulátoru se musí hlídat i jeho minimum, které nesmí klesnout pod 11V. Pokud napětí LiFePO4 akumulátoru vzroste nad 14V nebo klesne pod 11V, dochází k jeho téměř okamžitému nevratnému poškození.

Můj názor je: Pro běžného laika LiFePO4 není, protože pouhá výměna stávajícího olověného akumulátoru za LiFePO4 bez dalších úprav by vedla ke zničení LiFePO4 už po několikaminutové jízdě !!!
Honda Integra 750D, r.v. 2015
Kymco Yager GT 125, r.v. 2013 - plexi Givi - zkráceno o 12 cm, xenon, alarm, od 15.000 km Malossi Multivar
Kymco Agilty 50, r.v. 2008 - prodáno 8.4.2013 s najetými 26.100 km

Uživatelský avatar
mulah
Superkecal
Příspěvky: 3380
Registrován: ned 13 kvě 2012, 13:27
Bydliště: CHodov u KV

Příspěvek od mulah » čtv 16 říj 2014, 16:38

Nehledě na cenový faktor tý baterky. Osobně si myslím že lepšíslužbu by udělala autobaterka pod sedačkou :D
Agility 50 4T, Xciting 500 AFI , K-xct 125i, VARAN, Džamila CB500

Uživatelský avatar
HonzaH
Spisovatel příspěvkový
Příspěvky: 6554
Registrován: sob 24 bře 2012, 22:17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od HonzaH » pát 17 říj 2014, 05:52

Tchánovo oblíbené:"Co funguje, do toho nehrabat" má jakýsi reálný základ, jsem po letech zjistil. Do motorky/auta patří myslím jiné baterie. Tipnul bych si, že ti, co se podílejí na vývoji takovýchto baterií, je primárně nevynalézají pro motorová vozidla. :wink:
Kymco Downtown 300i ABS ... od 28.8.2014 brázdí Prachaticko
Suzuki Burgman 650 Executive ABS
Jinak já su Honza ... pro méně bystřejší .. :wink:

ok8
Už mám víc než deset
Příspěvky: 151
Registrován: úte 29 dub 2014, 17:29
Bydliště: j.Morava

Příspěvek od ok8 » pon 20 říj 2014, 20:29

Mám tu pár let velkou baterku a jako nelaik k tomu ještě něco řeknu:)
Hlídací moduly pouští vysoko nad hodnotou 13,8-14V (celé baterky), takže v podstatě nezapnou nebo jen výjimečně. Díky nízkýmu palubnímu napětí bude proud přes rezistenci minimální.
Ano, nesmí se vybít pod 10V, kdy se chemicky ničí a stará vás určitě nepochválí. O okamžitým zničení bych určitě nemluvil. I při 15V trvale, to trvá třeba rok, než si uživatel všimne své chyby.

Autobaterka pod sedačkou překročí kapacitu nosnosti udanou tajwancem :mrgreen:

No, ale zařízení je stejně lepší dělat blbuvzdorně, takže superkapacitory. Ovšem ne koupený v našem překupníkostánu...
Downtown 300

Uživatelský avatar
mulah
Superkecal
Příspěvky: 3380
Registrován: ned 13 kvě 2012, 13:27
Bydliště: CHodov u KV

Příspěvek od mulah » ned 02 lis 2014, 21:09

Musím se tu svěřit. Dneska jsem konal údržbu v garáži a páč svítilo sluníčko, dostal jsem chuťku na výjezd. Ale žena byla s autem a kabelama v práci a páč XC skoro 3 týdny stálo a v garáži bylo příjemných 5 stupňů, moc nadějí nebylo. Tak ale zkusil jsem to a ne-ééé,sotva se to točilo a ani to nepuflo. Trápení slyšel garážosoused (takovej starší pán co opravuje televize) tak se přišel podívat. Slovo dalo slovo a už jsem to tlačil k němu ke garáži. JEHO nabíječku (samoděl) jsem připojil k baterce a nekecám, po půl minutě mi řekl ať to zkusím. Startér zatočil jak z autobaterky jednou puflo a už jsem vrčel.
Říkal že ta jeho nabíječka dává 3.5 A,což je na tu baterku sice moc ale tam prý stačí na minutku pro oživení a hlavně se ta nabíječka nevypne při startování jako to moje šidítko z LIDLu, takže i při samotným startování pomáhá.
A otázka, spíš asi jen na Cosíka zní : Pokud bych si pořídil takovýhle zdroj a v brzkých jarních a pozdních podzimních měsících ten zdroj krátkodobě užíval pro nastartování, jak moc tím bude huntovat baterku???
Agility 50 4T, Xciting 500 AFI , K-xct 125i, VARAN, Džamila CB500

Uživatelský avatar
Cossman
Site Admin
Příspěvky: 1169
Registrován: čtv 29 zář 2011, 20:40
Bydliště: Bolatice

Příspěvek od Cossman » úte 04 lis 2014, 19:55

Vašku, pokud to bude opravdu krátkodobě (řekněme do minuty), tak to akumulátoru neuškodí a je to pro něj opravdu oživení. Dlouhodobé nabíjení by pak mělo být proudem desetiny kapacity, čili např. pro 14 Ah akumulátor je to 1,4 A. Každopádně být tebou, raději bych pořídil nějaký odpojovač akumulátoru, tak jak to udělal František, Jáchy?, ... Protože ač se to nezdá, tak akumulátor ti vybíjejí hodiny. :roll:

Jinak olovo toho snese hodně oproti LiFePO4. Tahle nepříjemnost se stala jednomu "ostrovníkovi" - škoda více než 50 tisíc Kč. A tady pro zajímavost test, co udělá LiFePO4 při zkratu a přebíjení. Je to sice anglicky, ale myslím, že pochopitelné. Zkratovací proud byl cca 1000 A, přebíjení bylo napětím 4,8 V na článek (při 12 V aku to vychází na 19,2 V, což při poškozeném regulátoru dobíjení není nic nemožného). :roll:
Honda Integra 750D, r.v. 2015
Kymco Yager GT 125, r.v. 2013 - plexi Givi - zkráceno o 12 cm, xenon, alarm, od 15.000 km Malossi Multivar
Kymco Agilty 50, r.v. 2008 - prodáno 8.4.2013 s najetými 26.100 km

Uživatelský avatar
mulah
Superkecal
Příspěvky: 3380
Registrován: ned 13 kvě 2012, 13:27
Bydliště: CHodov u KV

Příspěvek od mulah » úte 04 lis 2014, 20:06

Pavle, to já vím, že se to časem vybíjí a proto, když po delší době hodlám startovat, strčím to na nabíječku. Ta většinou do minutky zhasne a jdu na to.
Agility 50 4T, Xciting 500 AFI , K-xct 125i, VARAN, Džamila CB500

Uživatelský avatar
jakattara
Spisovatel příspěvkový
Příspěvky: 4931
Registrován: stř 02 zář 2009, 14:57
Bydliště: Prostějovsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jakattara » úte 04 lis 2014, 21:14

Ano, ano. Musím přiznat, že od té doby co jsem napojil Cossmanem doporučený odpojovač a pokud vím, že delší dobu nepojedu ( cca 3a více dní), baterku odpojím a opravdu drží. :)
Honda CTX 700,
http://www.motorkari.cz/moto-uzivatel/?muid=40432"
Krásná minulost - Kymco Agility 50MMC, Jawa Pionýr, Sachs Madass 125...

Uživatelský avatar
HonzaH
Spisovatel příspěvkový
Příspěvky: 6554
Registrován: sob 24 bře 2012, 22:17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od HonzaH » stř 05 lis 2014, 06:47

Překvapilo mě, jak jsou ty LiFePo bezpečné baterky. Ne že bych extra uměl moc anglicky, ale z článku jsem pochopil, že i při poruchách nabíjení se člověk nemusí bát, pokud má doma tyto baterie, protože k poškození dojde řízeně bez exploze, požáru a pod průvodních jevů, ktzeré by třeba mohly podpálit barák.
Jinak odpojovač baterie je asi nejšetrnějším řešením, pokud chci baterii ochránit před dlouhodobým, byť minimálním, odběrem. Já bych se spíš než k ultrašupě z hustodobíječe, klonil Vašku k odpojovači.
Kymco Downtown 300i ABS ... od 28.8.2014 brázdí Prachaticko
Suzuki Burgman 650 Executive ABS
Jinak já su Honza ... pro méně bystřejší .. :wink:

ok8
Už mám víc než deset
Příspěvky: 151
Registrován: úte 29 dub 2014, 17:29
Bydliště: j.Morava

Příspěvek od ok8 » sob 15 lis 2014, 22:52

zastřelený a zkratovaný články: http://www.youtube.com/watch?v=DrUYJCdW4yw

Soudruh ředitel fabriky Sinopoly, popravuje baterečky: http://www.youtube.com/watch?v=aQs7L5LmEss

Co pomalu vybíjí vaše aku, že je potřeba odpojovač?

Mimochodem, zkusil jsem změřit špičkový proud při startování a špička při sepnutí je vyšší než 400A (měřák mimo rozsah), pro olověnou baterečku jistě nic příjemnýho.
Downtown 300

Uživatelský avatar
jakattara
Spisovatel příspěvkový
Příspěvky: 4931
Registrován: stř 02 zář 2009, 14:57
Bydliště: Prostějovsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jakattara » ned 16 lis 2014, 07:38

U mě je to na 100% alarm, který tam původní majitel dal a mě se před montáži odpojovače nedostalo času ho najít a demontovat. Teď už to neřeším ;)
Honda CTX 700,
http://www.motorkari.cz/moto-uzivatel/?muid=40432"
Krásná minulost - Kymco Agility 50MMC, Jawa Pionýr, Sachs Madass 125...

Odpovědět