Akumulátor a jeho údržba
- HonzaH
- Spisovatel příspěvkový
- Příspěvky: 6557
- Registrován: sob 24 bře 2012, 22:17
- Kontaktovat uživatele:
no protože kapacita kondenzátorů je udávaná ve Faradech, asi ne???? ... ... a já mám takový jednodušší měřák, podobný tomu černému ale je žlutý a bzučák nemá a nikdy neměl
Kymco Downtown 300i ABS ... od 28.8.2014 brázdí Prachaticko
Suzuki Burgman 650 Executive ABS
Jinak já su Honza ... pro méně bystřejší ..
Suzuki Burgman 650 Executive ABS
Jinak já su Honza ... pro méně bystřejší ..
No jo, dyť i ty ostatní veličiny jsou označené podle jednotek, napětí Volt, proud Ampér, ... To bude asi tím počasím.
Honda Integra 750D, r.v. 2015
Kymco Yager GT 125, r.v. 2013 - plexi Givi - zkráceno o 12 cm, xenon, alarm, od 15.000 km Malossi Multivar
Kymco Agilty 50, r.v. 2008 - prodáno 8.4.2013 s najetými 26.100 km
Kymco Yager GT 125, r.v. 2013 - plexi Givi - zkráceno o 12 cm, xenon, alarm, od 15.000 km Malossi Multivar
Kymco Agilty 50, r.v. 2008 - prodáno 8.4.2013 s najetými 26.100 km
To je za měsíc (30 dnů) 0,864 Ah. K tomu ještě připočtěte samovybíjení, což může být až 1% kapacity denně - u 12 Ah aku je to až 3,6 Ah za 30 dnů. No a vzhledem k tomu, že kapacita akumulátoru časem klesá (aku "stárne" - běžná životnost udávaná výrobcem je 4-6 let), může pak být i po měsíci při startu problém kvůli poklesu napětí.Gek píše:... Tak jsem baterku nabil a pak jsme ji měřili. Bylo to 1,2mA.
Honda Integra 750D, r.v. 2015
Kymco Yager GT 125, r.v. 2013 - plexi Givi - zkráceno o 12 cm, xenon, alarm, od 15.000 km Malossi Multivar
Kymco Agilty 50, r.v. 2008 - prodáno 8.4.2013 s najetými 26.100 km
Kymco Yager GT 125, r.v. 2013 - plexi Givi - zkráceno o 12 cm, xenon, alarm, od 15.000 km Malossi Multivar
Kymco Agilty 50, r.v. 2008 - prodáno 8.4.2013 s najetými 26.100 km
Já mám takovej dotaz. Já furt mudrcuju nad tím jak jsem si mohl za sezonu totál oddělat baterku a to ještě do "Zátoky" byla v naprostým pořádku a po návratu šla svinským fofrem do katek.
A tak mě napadlo, jestli něco není špatně (regulátor napětí ?) a nedobíjí se baterka moc velkým proudem. Toš jsem to našlápl a změřil jsem 16.5V na volnoběh, což mi přide dost, neb v autě je to kolem 14.4V
Neměřil jste to někdo??? Než tam dám novou baterku abych jí zned od počátku neničil.
A tak mě napadlo, jestli něco není špatně (regulátor napětí ?) a nedobíjí se baterka moc velkým proudem. Toš jsem to našlápl a změřil jsem 16.5V na volnoběh, což mi přide dost, neb v autě je to kolem 14.4V
Neměřil jste to někdo??? Než tam dám novou baterku abych jí zned od počátku neničil.
Agility 50 4T, Xciting 500 AFI , K-xct 125i, VARAN, Džamila CB500
- HonzaH
- Spisovatel příspěvkový
- Příspěvky: 6557
- Registrován: sob 24 bře 2012, 22:17
- Kontaktovat uživatele:
No ne že bych tomu extra moc rozuměl, ale obecně myslím platí, že Pb aku se nabíjí 1,2 násobkem jmenovitého napětí, což pro 12 V baterii jednoduchou matematikou znamená 14,4 V a na to by měl být nastavený regulátor dobíjecího relé ... tolik názor laika. Přebíjení určitě baterce neprospívá ... ael počkej třeba na Cossmana ... přeci jen o tom ví víc ...
Kymco Downtown 300i ABS ... od 28.8.2014 brázdí Prachaticko
Suzuki Burgman 650 Executive ABS
Jinak já su Honza ... pro méně bystřejší ..
Suzuki Burgman 650 Executive ABS
Jinak já su Honza ... pro méně bystřejší ..
16,5V na volnoběh na baterce je moc a bude v háji regulátor. Doporučuji urychleně vyměnit, hrozí totiž v krajním případě i výbuch akumulátoru
12V zaplavené olověné akumulátory se nabíjejí napětím 14,4V. Je to proto, že napětí 14,4-14,7V je tzv. "plynovací napětí", kdy veškerá další energie jemu dodaná se už neakumuluje, ale spotřebovává se na rozklad vody z elektrolytu na kyslík a vodík, což se projevuje masivním "plynováním" - akumulátor doslova vaří.
U gelového olověného akumulátoru je to horší o to, že je hermeticky uzavřený. Jeho vnitřní sktruktura je sice upravená tak, aby běžné plynování bylo minimální a uvolněné plyny se zpět měnily na vodu za vzniku tepla, ale to pouze za předpokladu nepřekročení "plynovacího napětí" - 14,4V. Pro případné překročení vnitřního tlaku má pak každý akumulátor (zaplavený i gelový) pojistné ventilky. Jenže u gelového sice plyny mohou uniknout, ale nelze (ani se to nesmí) pak doplnit uniklou vodu přeměněnou na plyny. Tím dochází ke snížení množství elektrolytu nutného pro chemickou reakci, následnému obnažování desek a jejich vcelku rychlá destrukce.
Třetí druh olověného akumulátoru je AGM. Bývá často také nesprávně nazýván "gelový", zřejmě proto, že je také hermeticky uzavřený a na pohled ho od skutečného gelového nepoznáte. Elektrolyt je zde tekutý, ale vsáklý ve speciálním separátoru ze skelných vláken, takže ani tady únik elektrolytu nehrozí, stejně jako u gelovek. AGM jsou oproti gelovkám při stejné kapacitě o něco málo lehčí, menší a navíc jsou schopny dodat až o 1/3 vyšší startovací proud. Jejich "plynovací napětí" je taky o něco málo vyšší a to 14,6-14,8V, ale oproti gelovým jsou citlivější na zvýšenou teplotu vlivem přebíjení, kdy může dojít k tzv. teplotnímu zkratu a tím k okamžitému zničení akumulátoru.
P.S. Honzo, asi je pravda, že o tom vím víc, ale taky nejsem děd Vševěd. Doplňující informace ke vzpomínkám na školu, zkušenostem s fotovoltaikou, ... jsem čerpal tady.
12V zaplavené olověné akumulátory se nabíjejí napětím 14,4V. Je to proto, že napětí 14,4-14,7V je tzv. "plynovací napětí", kdy veškerá další energie jemu dodaná se už neakumuluje, ale spotřebovává se na rozklad vody z elektrolytu na kyslík a vodík, což se projevuje masivním "plynováním" - akumulátor doslova vaří.
U gelového olověného akumulátoru je to horší o to, že je hermeticky uzavřený. Jeho vnitřní sktruktura je sice upravená tak, aby běžné plynování bylo minimální a uvolněné plyny se zpět měnily na vodu za vzniku tepla, ale to pouze za předpokladu nepřekročení "plynovacího napětí" - 14,4V. Pro případné překročení vnitřního tlaku má pak každý akumulátor (zaplavený i gelový) pojistné ventilky. Jenže u gelového sice plyny mohou uniknout, ale nelze (ani se to nesmí) pak doplnit uniklou vodu přeměněnou na plyny. Tím dochází ke snížení množství elektrolytu nutného pro chemickou reakci, následnému obnažování desek a jejich vcelku rychlá destrukce.
Třetí druh olověného akumulátoru je AGM. Bývá často také nesprávně nazýván "gelový", zřejmě proto, že je také hermeticky uzavřený a na pohled ho od skutečného gelového nepoznáte. Elektrolyt je zde tekutý, ale vsáklý ve speciálním separátoru ze skelných vláken, takže ani tady únik elektrolytu nehrozí, stejně jako u gelovek. AGM jsou oproti gelovkám při stejné kapacitě o něco málo lehčí, menší a navíc jsou schopny dodat až o 1/3 vyšší startovací proud. Jejich "plynovací napětí" je taky o něco málo vyšší a to 14,6-14,8V, ale oproti gelovým jsou citlivější na zvýšenou teplotu vlivem přebíjení, kdy může dojít k tzv. teplotnímu zkratu a tím k okamžitému zničení akumulátoru.
P.S. Honzo, asi je pravda, že o tom vím víc, ale taky nejsem děd Vševěd. Doplňující informace ke vzpomínkám na školu, zkušenostem s fotovoltaikou, ... jsem čerpal tady.
Honda Integra 750D, r.v. 2015
Kymco Yager GT 125, r.v. 2013 - plexi Givi - zkráceno o 12 cm, xenon, alarm, od 15.000 km Malossi Multivar
Kymco Agilty 50, r.v. 2008 - prodáno 8.4.2013 s najetými 26.100 km
Kymco Yager GT 125, r.v. 2013 - plexi Givi - zkráceno o 12 cm, xenon, alarm, od 15.000 km Malossi Multivar
Kymco Agilty 50, r.v. 2008 - prodáno 8.4.2013 s najetými 26.100 km
TVL vy mě tady děsíte. Pepa znalostma technickýma a Cossman elektrotechnickýma.
Táááákže když vezmu v úvahu to co je výše psáno,tak ta moje gelovka co tam je , je už nejspíše suchá jak kýbl písku.
Rezimé zní: regulátor poletí košmo,objednám novej.
A dotázek na konec. Páč funkce regulátoru jsou mi dobře známé, tak je jedno jakej tam dám né? Jde o to , že v Sokolově je prodejna YUKI, tak že bych pošetřil náklady za dopravu, když už tam mám v pondělí jízdy.
Táááákže když vezmu v úvahu to co je výše psáno,tak ta moje gelovka co tam je , je už nejspíše suchá jak kýbl písku.
Rezimé zní: regulátor poletí košmo,objednám novej.
A dotázek na konec. Páč funkce regulátoru jsou mi dobře známé, tak je jedno jakej tam dám né? Jde o to , že v Sokolově je prodejna YUKI, tak že bych pošetřil náklady za dopravu, když už tam mám v pondělí jízdy.
Agility 50 4T, Xciting 500 AFI , K-xct 125i, VARAN, Džamila CB500
No, jedno ... Jedno je víš co, třeba kolo u trakaře. Musí to být regulátor jednofázový. Originální vypadá takto, ale jestli je to opravdu on (myšleno funkcí), těžko říct.
Jde o to, že originální regulátor reguluje kromě stejnosměrného napětí 12V (resp. 14,4V) pro blinkry, CDI a dobíjení akumulátoru i střídavé napětí 12V pro světla. Když jsem regulátor vyměnil za Naraku, tak světla po přidání začaly poblikávat při zvýšených otáčkách motoru podle toho, jak regulátor reguloval. Je to totiž tzv. "zkratový" regulátor, který při vyšším vstupním napětí tento vstup uměle zatíží ("zkratuje"), čímž dojde ke snížení napětí na přijatelnou hodnotu. Toto funguje jakoby v pulsech, proto pak žárovka připojená na vstup blikala. Řešení je vcelku jednoduché a to přepojení světel na stejnosměrné napětí. Toto se provede u Agilitky jednoduchým přepojením jednoho pinu v konektoru pod přístrojovkou.
Jde o to, že originální regulátor reguluje kromě stejnosměrného napětí 12V (resp. 14,4V) pro blinkry, CDI a dobíjení akumulátoru i střídavé napětí 12V pro světla. Když jsem regulátor vyměnil za Naraku, tak světla po přidání začaly poblikávat při zvýšených otáčkách motoru podle toho, jak regulátor reguloval. Je to totiž tzv. "zkratový" regulátor, který při vyšším vstupním napětí tento vstup uměle zatíží ("zkratuje"), čímž dojde ke snížení napětí na přijatelnou hodnotu. Toto funguje jakoby v pulsech, proto pak žárovka připojená na vstup blikala. Řešení je vcelku jednoduché a to přepojení světel na stejnosměrné napětí. Toto se provede u Agilitky jednoduchým přepojením jednoho pinu v konektoru pod přístrojovkou.
Honda Integra 750D, r.v. 2015
Kymco Yager GT 125, r.v. 2013 - plexi Givi - zkráceno o 12 cm, xenon, alarm, od 15.000 km Malossi Multivar
Kymco Agilty 50, r.v. 2008 - prodáno 8.4.2013 s najetými 26.100 km
Kymco Yager GT 125, r.v. 2013 - plexi Givi - zkráceno o 12 cm, xenon, alarm, od 15.000 km Malossi Multivar
Kymco Agilty 50, r.v. 2008 - prodáno 8.4.2013 s najetými 26.100 km
Z Tatry ne, ale na Yagerovi už je regulátor třífázový. Teoreticky by to mohl být univerzální díl. Jen aby třeba nebyly přeházené piny. Kdyby ti pak ta světla blikala, tak dej vědět. Já ti pak podrobněji popíšu, které piny je potřeba přepojit.
Honda Integra 750D, r.v. 2015
Kymco Yager GT 125, r.v. 2013 - plexi Givi - zkráceno o 12 cm, xenon, alarm, od 15.000 km Malossi Multivar
Kymco Agilty 50, r.v. 2008 - prodáno 8.4.2013 s najetými 26.100 km
Kymco Yager GT 125, r.v. 2013 - plexi Givi - zkráceno o 12 cm, xenon, alarm, od 15.000 km Malossi Multivar
Kymco Agilty 50, r.v. 2008 - prodáno 8.4.2013 s najetými 26.100 km