Práce motoru ve vlhkém prostředí.

Podělte se o své zkušenosti s ostatními

Moderátoři: manet125, Gek

Odpovědět
Gek
Spisovatel příspěvkový
Příspěvky: 7716
Registrován: pon 21 dub 2008, 10:53
Bydliště: Moravany u Pardubic
Kontaktovat uživatele:

Práce motoru ve vlhkém prostředí.

Příspěvek od Gek » stř 23 srp 2017, 08:44

HonzaH píše:
Gek píše:Tvůj předpoklad je správný. :)
Myslím si, že se do válce s vodou dostane více kyslíku, proto je spalování efektivnější.
I ba ne, Geku .. kyslíku je tam +-stejně, možná že dokonce i méně (na úkor vzdušné vlhkosti), ale vody je tam oproti normální situaci mnohem víc, a kapalinu jak známo nestlačíš, takže motor při kompresi nasátého objemu vzduchu s vodou dokáže vzduch stlačit na vyšší tlak (bo vodu nestlačí, ale do horní úvrati se píst stejně dostane), čili je dosažen vyšší kompresní poměr, větší síla při expanzi .... alespoň tak mi to vysvětloval kdysi v mládí motorář od Jawy, starý pan Vaněk.

... ale to už je na jiné vlákno a nebudeme tu sfinit vlákno ... :roll:
Tak jsem udělal nové vodní vlákno, protože mě to vážně zajímá. Myslím si, že vody se do válce zas tak moc nenasaje z vlhčího vzduchu. Já si stále myslím, že je to kyslíkem. Náš technický guru Jouza, je zaneprázdněn, ale občas sem koukne. Jak to tedy s vlhkostí je ??
"Festina lente.". To platí stále a na všem.
1/2 URAL RETRO 750 side.
"Lepší je být v šest doma, než o půl šesté v márnici." :)

Vyhlos
Starší Kecal
Příspěvky: 703
Registrován: stř 09 črc 2014, 19:44
Bydliště: Brno

Re: Práce motoru ve vlhkém prostředí.

Příspěvek od Vyhlos » stř 23 srp 2017, 17:36

Já bych typoval, že je to něco podobného jako za války. To se vstřikovala do leteckých motorů voda kvůli zvýšení výkonu. Podle mně nějaký rozklad za vysoké teploty a tlaku. Už se těším na Jouzíkovu přednášku.
..................................
nyní Kymco Downtown 300i + Honda Integra 700 D (není to Diesel)
dřive Honda PCX150,Jawa 250, ČZ 125C, S11, Pionýr

Uživatelský avatar
manet125
Spisovatel příspěvkový
Příspěvky: 9421
Registrován: ned 19 zář 2010, 20:07
Bydliště: Blansko

Re: Práce motoru ve vlhkém prostředí.

Příspěvek od manet125 » stř 23 srp 2017, 19:56

V hlavě mi v souvislosti se vstřikováním vody do směsi vrtal termín "objemová účinnost".
Teď už vím proč.
Nechápu ale, proč to u Rosiho Zlobivce nefunguje :shock:

Článek z Techblog.cz

Vstřikování vody do motoru
Budeme moci jezdit konečně pouze na vodu? Objev z počátku minulého století zvyšuje výkon dnešních špičkových motorů. Proč se nedočkal většího rozšíření?
Letadla měla motory také na vodu
Pod článkem o autě na vodu mě jeden čtenář nakopnul k tomu, abych zjistil více informací o vstřikování vody do válce motoru – k čemu slouží a jak přesně funguje. Jedná se o velmi starou technologii zvýšení výkonu spalovacích motorů. První experimenty probíhaly již ve třicátých letech dvacátého století. Jistě proto, že se pomalu objevovaly náznaky blížící se války, objev nezůstal zapomenut, ale dočkal se uplatnění v stíhacích i bombardovacích letounech na obou válčících stranách.
K čemu vstřikování vody slouží?
Hlavní efekt je, že vstřikování vody umožní provozovat daný motor s vyšším výkonem. Dalšími pozitivy jsou snížení spotřeby, škodlivých emisí dusičnanů a provozní teploty motoru. Přidání vody do paliva působí v podstatě tak, jako byste použili benzín s vyšším oktanovým číslem – z motoru stejné konstrukce dostanete více drobnými zásahy, jako je úprava předstihu nebo kompresního poměru.
Jak vstřikování funguje?
Rozhodně se ve válci motoru nespaluje čistá voda. Ve směšovači (dříve karburátoru) se připravuje směs, která se poté nasaje do válce a tam shoří. Běžně se skládá pouze ze vzduchu a paliva. My tam ovšem chceme ještě vodu. Tak ji přidáme. To má několik pozitivních efektů. Voda se po vstříknutí do směsi vypaří. Pro vypaření je nutné velké množství tepla (2,27MJ/kg), takže se směs výrazně ochladí, zmenší se její objem a vejde se jí do válce více (větší hmotnost). Ochlazení nám vyhovuje také v tom, že po stlačení ve válci dosáhne směs nižší teploty, což znamená, že jí můžeme stlačit více, aniž by došlo k nežádoucímu samovznícení. To přináší další zvýšení výkonu. Samozřejmě nižší teplota znamená nižší namáhání válce a vyšší životnost.
Voda ve formě páry ve spalovacím prostoru přináší další pozitiva. Jelikož má vyšší teplenou kapacitu než vzduch (1,84 oproti 1,01 KJ/kg) ani při spalování nedojde k tak velkému nárůstu teploty při stejném dodaném teplu. To by teoreticky mělo vést ke snížení účinnosti, ale pára se za podmínek ve spalovacím prostoru ani zdaleka nechová jako ideální plyn, nedokáži tedy říci, jak se toto ve skutečnosti projeví. Bezvýhradně přínosné je zpomalení hoření nižší teplotou směsi, které nás u benzínového motoru přiblíží účinnějšímu Dieselovému cyklu. Všechny zmíněné faktory dohromady se projeví zvýšením výkonu motoru při stejné nebo nižší spotřebě oproti funkci bez vstřikování vody.
Kde jsou problémy?
Když je voda v palivu tak přínosná, tak proč se v motorech nepoužívá běžně? Důvodem jsou zejména náklady, složitost zařízení a nutná údržba. Letadla za Druhé světové války vodu z výfukových plynů recyklovala a ještě využívala k ohřevu zamrzajících náběžných hran křídel. Mechanici po letu nádrž doplnili. Běžnému motoristovi by se asi často lít vodu do auta nechtělo. Saab 99 (model Turbo S) sice touto vymožeností disponoval, ale nepodařilo se mi zjistit, jestli to kromě dvaceti koní navíc s sebou neslo ještě nějaké obtíže. Nevýhodné je, že když palivo nepracuje na hranici svých možností – obvykle při plném výkonu motoru – účinnost a veškeré další výhody se mění na nevýhody. Motor pracuje podchlazený s nízkou účinností a špatným spalováním. U letadel, kde motor po celou dobu letu pracoval blízko oblasti maximálního výkonu to nevadilo, pro běžné motoristy je to zásadní problém.
A tak se vstřikování vody do motoru chopili tunningáři jezdící stále na plný plyn, kteří poměrně úspěšně vymýšlí, jak svým miláčkům přidat pár koníků pod kapotu pomocí vody v motoru.
Bylo: Stadion, Kejvačka 250, KTM 50RSW, Manet S125 Modrej, Kymco People S200, Kymco Xciting 500 Ri
Je: Manet S125 Zelenej, Kawasaki KL650 Tengai, Brumla B210

Uživatelský avatar
HonzaH
Spisovatel příspěvkový
Příspěvky: 6557
Registrován: sob 24 bře 2012, 22:17
Kontaktovat uživatele:

Re: Práce motoru ve vlhkém prostředí.

Příspěvek od HonzaH » čtv 24 srp 2017, 13:06

No vida, jak to teda doopravdy je. :wink: :) Díky za osvětu :yes: ... panu Vaňkovi to promiňte, už ho ale neopravím ... není mezi námi. Vyčiním mu až ... jednou..později... :roll: 8)
Kymco Downtown 300i ABS ... od 28.8.2014 brázdí Prachaticko
Suzuki Burgman 650 Executive ABS
Jinak já su Honza ... pro méně bystřejší .. :wink:

Uživatelský avatar
Rosi45
Spisovatel příspěvkový
Příspěvky: 4277
Registrován: ned 21 dub 2013, 11:44
Bydliště: Zlín

Re: Práce motoru ve vlhkém prostředí.

Příspěvek od Rosi45 » ned 27 srp 2017, 20:00

Rosimu to nefunguje proto, že voda nejde do válce, ale válec ji vytlačuje ven z motoru.
Tak to vidím já :D
Vladimír,aby se nám to tady nepletlo.
Simson SR50 prodán,Burgman 125 -prodán,Downtown 300i -prodán, Suzuki Burgman 650 Ex. - prodán, Suzuki V Strom DL 650

Rozčilovat se,znamená - mstít se sám na sobě - pro blbost druhých.

Gek
Spisovatel příspěvkový
Příspěvky: 7716
Registrován: pon 21 dub 2008, 10:53
Bydliště: Moravany u Pardubic
Kontaktovat uživatele:

Re: Práce motoru ve vlhkém prostředí.

Příspěvek od Gek » ned 27 srp 2017, 20:59

Nojo, ty ji tam máš zase hodně a nestačí se spalovat. :D
"Festina lente.". To platí stále a na všem.
1/2 URAL RETRO 750 side.
"Lepší je být v šest doma, než o půl šesté v márnici." :)

Odpovědět