Stránka 1 z 1
Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube
Napsal: čtv 23 dub 2020, 19:42
od buchtik
Mám vážný záměr provést zjara pokus, neboli experimentum a porovnat spotřebu paliva za následujících podmínek. Suroviny jsou pořízené - karanténa tomu přeje.
Stroj Kymco Downtown 350 s nájezdem 12 tisíc, huštění pneu 1,8/2,2 Bar (doporučené rozmezí dle zatížení je 1,8-2,2 vzadu 2,2-2,5) - vážím 70 kg. Tovární plexi s deflektorem.
Oleje a přísady:
A - ENI 5W-40 API SL JASO MA/MA2
B - MANNOL 5W-40 Energy Formula PD 5W-40 API SN/CH-4 ACEA C3
C - dtto + Ekolube plus v motorovém a převodovém oleji (
http://www.ekolube.cz/obsah/ekolube_informace)
1. Okruh do 300 km za přibližně stejných teplot a větru - to je tak právě jedna nádrž
https://mapy.cz/zakladni?planovani-tras ... 3e340c99ee
2. projet 1x s olejem Eni Jaso
3. projet 1x s Mannolem
4. projet 1-2x s přídanou Ekolune Plus
5. podle okolností ještě jedna jízda s vyšším huštěním 2,0/2,3 Bar
O vlivu výše uvedených komponent mají lidé, v četně mne, různé představy a je třeba to ověřit.
- do jaké míry chybějící mazací přísady v olejích JASO ovlivňují negativně spotřebu
- jak ovlivní spotřebu přísada Ekolube - zde jsem si vědom, že vliv přísady se projeví v různých motorech podle jejich konstrukce a opotřebení různě
- vliv huštění pneu
Pokud se osvědčí budu aplikovat Ekolube Speed s dlouhodobější trvanlivosti do skútr a diesel auta
Re: Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube
Napsal: čtv 23 dub 2020, 19:43
od buchtik
Je to ještě jeden faktor ... pokud výrobce Ekolube či podobný sdělí informaci, že spotřeba motoru klesne o 5% při testu na motoru v laboratoři, je to určitě pravda.
ALE musíme si být vědomi, že v reálném autě mimo ztráty motoru existují ztráty v převodech (variátor tomu dává zabrat, to nejsou ozubená kolečka v oleji), valivým odporem pneu a aerodynamickým odporem. O 5 % se tedy sníží podíl ztráty motoru, zbývající ztráty pneu a aerodynamické zůstanou stejné.

zázrak nečekám.
Re: Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube
Napsal: čtv 23 dub 2020, 19:43
od buchtik
Po čtyřech okruzích Tábor, Mirotice, České Budějovice, Třeboň, Jindřichův Hradec, Pehřimov, Tábor[/color][/color]
Není to žádná pěkná mototrasa, vesměs hezké přímé silnice 1.tř. - tachometrová 100, kousek dálnice před Pískem - tachometrová 120 ... vliv řidiče na spotřebu je minimalizovaný.
Průběžné výsledky:
16.04.2020 272 km 8,67 l 3,19 l/100 ...ENI 5W-40 API SL JASO MA/MA2 - slabounký vítr teplota 13-18
17.04.2020 272 km 8,94 l 3,29 l/100 ... ENI 5W-40 API SL JASO MA/MA2 - trochu více foukalo a bylo asi o 1-2 stupně tepleji
23.04.2020 271 km 8,57 l 3,16 l/100 ... MANNOL 5W-40 Energy Formula PD 5W-40 API SN/CH-4 - slabounký vítr teplota 11-18
26.04.2020 273 km 8,71 l 3,19 l/100 ... MANNOL 5W-40 + Ekolube Plus motor a převod - bez větru teplota 13-17
Max rozdíl spotřeby 0,13 litru. Dosavadní resume není žádné - následovat bude okruh s huštěním pneu plus 0,2 bar a s odstupem zopakuji jízdu s původním huštěním.
Zatím se předpokládat jen menší opotřebení motoru a menší zatížení oleje. Zajímavost - teplota motorového oleje při jízdě po silnicích 1.třídy cca 85 stupňů, dálnice asi 95 st. Celsia
Re: Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube
Napsal: stř 29 dub 2020, 21:37
od jouza74
Buchtíku, ty vole, ty se asi hrozně nudíš...
Re: Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube
Napsal: čtv 30 dub 2020, 06:38
od forman
Ještě ze ho mam blokovaneho a jsem ušetřen jeho chytrých řeči.
Re: Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube
Napsal: pát 08 kvě 2020, 16:14
od buchtik
Po pěti okruzích Tábor, Mirotice, České Budějovice, Třeboň, Jindřichův Hradec, Pehřimov, Tábor[/color][/color]
Průběžné výsledky:
16.04.2020 272 km 8,67 l 3,19 l/100 ...ENI 5W-40 API SL
JASO MA/MA2 - slabounký vítr teplota 13-18
17.04.2020 272 km 8,94 l 3,29 l/100 ... ENI 5W-40 API SL
JASO MA/MA2 - trochu více foukalo a bylo asi o 1-2 stupně tepleji
23.04.2020 271 km 8,57 l 3,16 l/100 ... MANNOL 5W-40
Energy Formula PD 5W-40 API SN/CH-4 - slabounký vítr teplota 11-18
26.04.2020 273 km 8,71 l 3,19 l/100 ... MANNOL 5W-40 +
Ekolube Plus motor a převod - bez větru teplota 13-17
08.05.2020 272 km 8,49 l 3,12 l/100
Ekolube Plus ... dtto - bez větru teplota 13-21 stupňů
.... bude následovat test vlivu huštění pneumatik vyšším tlakem - aktuální huštění je 1,8/2,2 --> bude 2.0/2.4 bar (maximum je 2,2/2,5 bar)

Re: Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube
Napsal: sob 09 kvě 2020, 17:52
od manet125
Líbí se mi, jak se bavíš, kéž bych měl taky tolik času.
Při měření by jsi měl zohlednit i vlhkost vzduchu. To je velice důležitý faktor!
Re: Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube
Napsal: sob 09 kvě 2020, 18:50
od mulah
Správný postřeh Miloši. A nejen vzdušná vlhkost, ale i atmosférický tlak.
Re: Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube
Napsal: ned 10 kvě 2020, 21:18
od buchtik
Je to tak, mám čas a tak vymýšlím. Být v pracovním procesu tak mám jiné starosti. Nemyslím, že výsledky mají vědeckou průkaznost, ale rád si udělám pokus, který mi dá reálné výsledky. Proč se o ně nepodělit ... taková kurva, abych si to schovával jen pro sebe, nejsem.
Re: Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube
Napsal: ned 10 kvě 2020, 21:40
od mulah
Jako Milošovo postřeh opravdu není zanedbatelný. Ještě má malé ráži, za deště, nebo po něm, mi to táhlo jako kráva. Však i do letadlových motorů se vstřikovala voda.
Re: Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube
Napsal: pon 11 kvě 2020, 09:32
od manet125
Se vstřikováním vody se dělala spousta pokusů. Voda je nestlačitelná, tudíž nastává objemová účinnost směsi.
Co třeba využít ultrasonický difuzér pro zvlhčování vzduchu? Energetická náročnost takového zařízení je minimální. Otázkou je, jak tohle zapojit do sání.