Stránka 1 z 2

Palivo a biosložka

Napsal: stř 05 srp 2015, 15:07
od buchtik
Palivo a biosložky

Doplněno 10.9.15
Ještě uvedu proč jsem s tímto tématem začal: servis Kymco "u nás doma" (podle školení v Německu) doporučil používat paliva bez biosložky. Praktická zkušenost tohoto servisu je, že každý karburátor, co se jim dostane do ruky, musí čistit v ultrazvuku. Jsou zanesené trysky. Je možné, že základem tohoto doporučení je "používat PHM s čistícím aditivem", což lze předpokládat u premiového benzinu. Proto jsem níže uvedl níže i Optimal 95E od Čepra. U Naturalu 95 od Benziny nejsou aditiva na webu specifikována a informace z roku 2014 potvrzuje u Benziny změnu ke standardu bez aditiv - palivo jde - jak je z rafinerie.

http://byznys.lidovky.cz/lepsi-natural- ... oprava_ele


..... aneb - proč tankovat 100 oktan (ne kvůli oktanů, které neuškodí, ale kvůli obsenci biosložky)
(ačkoli oktanový nárok motoru se mění podle více faktorů, vlhkost tlak a teplota vzduchu, technický stav motoru --- například suché vedro ve velké zátěži by více oktanů chtělo)


Ha - našel jsem zajímavé info u Čepra Doporučená doba použitelnosti motorových paliv v měsících

Bezolovnatý automobilový benzin ČSN EN 228 .... 3 měsíce
Motorová nafta ČSN EN 590 .... 3
Methylestery mastných kyselin (FAME) ČSN EN 14214 .... 1 (týká se myslím jen nafty)
Směsná motorová nafta SMN 30 ČSN 656508 .... 2
Ethanol E85 ČSN P CEN/TS 15293 .... 2

===========================================================
Doplnění - popis vlastností Optimal 95E od Čepra:

Bezolovnatý benzin Optimal 95E je nové optimální palivo pro Váš vůz, které postupně zavádíme v síti čerpacích stanic EuroOil. Vlivem nového multifunkčního aditivu má vylepšené vybrané parametry a užitné vlastnosti. Složení aditivu je přizpůsobeno pro automobilové benziny s obsahem bioetanolu.

Životnost motoru
čistí a udržuje spalovací prostor, sací ventily, vstřikovací trysky a vnitřek karburátorů (tzv. „clean up“ a „keep clean“ efekt)
Výkon a spotřeba paliva
• zlepšené mazací účinky zajišťují hladký a pružný chod motoru
• snížené tření přispívá ke snížení spotřeby paliva až o 4 %
Provozuschopnost
snížení škodlivých emisí výfukových plynů, především obsahu kysličníků dusíku a nespálených uhlovodíků
• zlepšené antikorozní vlastnosti zvyšují ochranu celého palivového systému
• zvýšená operabilita při studeném a teplém startu motoru

• kompenzace negativních efektů přítomnosti etanolu na některé vlastnosti paliva

============================================= ověřeno srpen 2015
Benzina Verva 100 ... bez ethanolu (náhradou je ETBE)!!!! - vhodný ke skladování (ověřeno dotazem)
Shell ..... na dotaz Shell sdělil, že VŠECHNA jejich paliva obsahují biosložku takto:
V Power Nitro+ - kombinace bioetanol (do 5%) a ETBE - v letním období cca 3% bioetanol a 4% ETBE.
V Power Nitro+ Racing - ETBE a jenom stopy bioetanolu (pod 0,5%)

OMV Carrera 100 ... MaxxMotion 100 jako biokomponent používán Ethanol 4,9%, nicméně každý benzín obsahuje ETBE cca 10%.
***
Bez ethylakoholu jsou tedy Verva 100 a V-Power Nitro+ Racing
=============================================
VERVA 100 je automobilový benzin bezsirný nadstandardně aditivován celým souborem přísad . Obsahuje speciální mazací přísady ke snížení třecích ztrát paliva - tento mazací efekt zvyšuje výkon motoru , ve formulaci přísad jsou také čistící přísady ,které fungují na efektu "keep clean"-udržují v čistotě sací ventily,vstřikovače i spalovací prostor .Druhý efekt je "clean up" -odstraňuje dříve vzniklé usazeniny . Tyto detergentní přísady přispívají ke snížení spotřeby . Protikorozní přísady chrání palivový systém před korozí.
Tento druh vysokooktanového benzinu neobsahuje v rámci povinného plošného přimíchávání bioetanol a proto je vhodný i pro delší skladování (nevýhoda lihu v benzinech je v jeho nižší energetické hodnotě a navíc váže na sebe vodu ). VERVA 100 má biosložku je na bázi ETBE (ethyl terc butyl etherů).
==============================
ETBE

(angl. ethyl-tert. butyl ether)

Ethyl-terc. butyl éter. Potenciální náhrada MTBE v automobilových benzínech za účelem zvýšení podílu „biosložek“ využívaných jako motorová nebo jiná paliva. Jeho výroba je obdobná jako u MTBE a vychází z etanolu a izobutenu. Vzhledem k tomu, že jako zdroj použitého etanolu se uvažuje výhradně líh vznikající kvašením zemědělských produktů, je výroba ETBE z podstatné části kryta surovinou z obnovitelných zdrojů. Přídavek ETBE do motorových benzínů nepředstavuje technický problém, protože ETBE (stejně jako MTBE) má vysoké oktanové číslo, je s benzínem neomezeně mísitelný a má poměrně nízkou tenzi par. Tím se ETBE stává z hlediska kvality konečného produktu - automobilového benzinu - méně problematickou než mísení etanolu přímo do benzinu.


Aktualizace 23.8.15
======================
Citace z webu Texaco : Spalování bioethanolu není pro motor ani olej příznivé, protože vznikají kyselé produkty - acetaldehyd a kyselina octová. Ty jsou naštěstí těkavé a do oleje se dostávají jen ve stádiu studeného startu.
http://www.olejetexaco.cz/zatizeni-motoroveho-oleje/
======================

Re: Palivo a biosložka

Napsal: sob 08 srp 2015, 20:32
od jakattara
Zajimavý příspěvek. Díky za něj ;) .

Re: Palivo a biosložka

Napsal: stř 12 srp 2015, 13:51
od ok8
Optimal 95E tankuju primárně. Navíc mají dobrý ceny.

Doplnění znalostí o benzínu

Napsal: pát 11 zář 2015, 00:37
od buchtik

Re: Palivo a biosložka

Napsal: pát 11 zář 2015, 21:05
od Gek
Nebylo by vhodné dávat sem vše o benzínu? Pak se v tom ním do nevyzná a moderátoři se z toho po........
Děkuji.

Re: Palivo a biosložka

Napsal: sob 12 zář 2015, 07:48
od Macek
..všecko hezke čteni, ale je to jen teorie jak by to mělo být a vzhledem ke střídání provozovatelů jednotlivých čerpacích stanic je to i utopie.. nikdy nemáme nikdo jistotu, že cpeme do nádrže to co je napsano na stojanu.. nikdy nevime co za bordel provozovatel do tanku přidal.. i na te nej benzince to dneska neni jistota..
..a abych tankoval do motky Vervu 100 oktan?, tak max na zimu kvuli nerezavění nádrže.. už s downtownem jsem to zkoušel a vykon motorky byl horší než s běžným naturalem akorat sem se vic placnul přes kapsu.. bylo mi jedním kamarádem motorkářem vysvětleno, že motor skutru a zřejmě i eNCéčka prostě potencial Vervy nevyužijí, kvůli způsobu spalovani.. jsem laik, takže nechcu mudrovat.. ale zkušenost z praxe je opravdu takova, že s Vervou mi motka jela hůř než s N95..

Re: Palivo a biosložka

Napsal: sob 12 zář 2015, 13:17
od jakattara
Já souhlasím. Pajda na 100oktan jede zle, po ujetí cca 30km v kuse (zřejmě tedy po dostatečném zahřátí) se zastaví a musel jsem čekat na její vychladnutí. Prolezl jsem tenkrát kompletně celý skútr, nakonec mi jeden řekl, že si myslí, že je to benzínem. Tak jsem dotankoval 95 a už se to neopakovalo. U Downtowna 300i to bylo jak u Macka a jeho 125ccm, CTX už jezdí jen na 95 a pokud možno, snažím se tankovat na Benzině. ;)

Re: Palivo a biosložka

Napsal: sob 12 zář 2015, 19:31
od jouza74
Všade se uvádí pouze min. oktanové číslo paliva pro potřeby daného stroje. Chovaní stroje při použití paliva s vyšším okt. číslem nikdo nespecifikuje. Zkoušel jsem ho (Verva) tankovat 3 nádrže po sobě do Karkulky. Výkon vyšší jsem nepozoroval. Zvuk motoru v klidu i při zatížení naprosto luxusní. Rozuměj bez sebemenších rezonancí a podružných zvuků. Nádhera. Ovšem, jak se zmiňuje Jachy, od začátku do konce testu, o jeden dílek na teploměru vyšší teplota motoru. Dělá to cca 8% na teplotě. U Karkulky je to fuk, je to vodník, který se ztěží dostává na polovinu teploměru, ale u padesátek vzduchačů, může být tento nárůst doslova smrtelný.

Re: Palivo a biosložka

Napsal: sob 12 zář 2015, 20:07
od buchtik
A ... už jsem na to přišel (možná) .. proč se mění teplota motoru vlivem paliva ... !!!

Palivo Spalné teplo [kJ/l] (20 °C)[1]
Benzín 33 580 (l)
Motorová nafta 38 100 (l)
Ethanol 29 847 (l)

Ethanol dá méně energie a tedy vlastně motor chladí.
(já bych prvotně hledal příčinu někde jinde ... ALE ...5% lihu změní vstupní energii asi o 0,5 procenta ... já fyzikální vliv benzinu 95 a 100 oktanů na změnu teploty motoru u karburačního motoru bez řídící jednotky neznám)

My na to jdeme z druhé strany ! Přirozený a výchozí stav je benzín bez lihu a proto nás možná udivuje vyšší provozní teplota motoru s použitím Verva 100 (bez lihu). Tam kde jde o motor vzduchem chlazený nebo nemá rezervu chlazení se to asi projeví.

V autě rozhodně změnu teploty chladicí kapaliny nespozorujete ať jedete na 25 nebo 100% výkonu a dáte benzín jaký chcete. U vodního chlazení to rozhodně nemůže mít žádný dopad (pokud není vadný termostat nebo chlazení není totálně poddimenzované ... to by jste také nikdy nesměli jet na plný výkon aby jste "nepřehřáli motor", že ?).

Pokud dochází ke kolísání (zvýšení) provozní teploty motor "vlivem paliva" (s lihem bez lihu) je problém v chladicí soustavě nebo je to jiná příčina než oktany!!!

Chlazení válce vzduchem, kde není žádný termostat a teplota okolí se mění od -10 do 40 stupňů je strašně primitivní a dává motoru zabrat samo o sobě.

==============
Bez lihu je pouze Verva 100 a V Power Nitro+ Racing.

Z běžných benzínu "s lihem" je Benzina Natural 95 totálně bez aditiv a Čepro Optimal 95E se spičkovou aditivací.

Re: Palivo a biosložka

Napsal: sob 12 zář 2015, 20:09
od jakattara
jouzo, šak ten "jeden" jsi byl ty ;)

Re: Palivo a biosložka

Napsal: pon 14 zář 2015, 07:49
od HonzaH
Já se do plechovky Citroena 1.6 HDi snažím tankovat Vervu na doporučení známého Citroenáře a jinak do Benzína+LPG a do skútra tankuju, kde zrovna potřebuju natankovat ... a jezdím :wink: :)

Re: Palivo a biosložka

Napsal: pon 14 zář 2015, 07:59
od viteon
na Citroenech (PSA) je dobře a dlouhodobě odzkoušený VIF - vyrobíš Vervu méně pohodlnou cestou s finanční úsporou, zejména, pokud jako mí Xsamarádi koupíš hromadněji ve větším balení.

Re: Palivo a biosložka

Napsal: pon 14 zář 2015, 08:02
od HonzaH
Co je VIF, Víťo?? .. podotýkám, že mluvím o Verva diesel ... :wink: .. aby bylo jasno?

Re: Palivo a biosložka

Napsal: pon 14 zář 2015, 08:05
od viteon
http://www.vif.cz/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Palivo a biosložka

Napsal: pon 14 zář 2015, 15:23
od Rosi45
Prosím dohledejte si testy benzínů 95 a 100, které v loňském roce nechala udělat redakce Světa motorů ve státní zkušebně. Možná se budete divit. Bohužel jsem to číslo půjčil a už se mě nevrátilo.
Reaguji na poslední buchtikův příspěvek.