Jarní startování
- František Procházka
- Expert
- Příspěvky: 1950
- Registrován: stř 19 říj 2011, 22:14
- Bydliště: Chrastava
- Gek
- Spisovatel příspěvkový
- Příspěvky: 7760
- Registrován: pon 21 dub 2008, 10:53
- Bydliště: Moravany u Pardubic
- Kontaktovat uživatele:
Tak mám hodně věcí. Napsal jsem prodejci heftů, co to je 7/8 W. Pán povídal, že je to výkon. Příkon mají hefty 20W na jeden heft. Ptal se jak to mám zapojené a že Xciting je velice citlivý na elektriku. Ale že není normálně možné, že by to všechno mělo takový odběr, že bych vybil baterku. Také mi říkal, že v předním světle je žárovka 35/35 W. Tak ji nemusím měnit a mám dvě objednané. Budou náhradní. Mám zapojit hefty přímo na baterku a ne přes spínačku. Hlavně co mi řekl, že si mám dát změřit regulátor a altík. Taky říkal, že nedávno řešili Xitinga co nestartoval a měnili tam ozubené kolo starteru. Tak si myslím, jestli to nebyl Františka. Velice problematické je u našeho stroje zabudování alarmu. Tak jsem vzpomněl na Rudu. No pán hezky povídal, byl ochotný a příjemný. Zařídím se podle jeho rady a nechám to proměřit. A hefty dám zase zpátky, jen je zapojím na přímo.
"Festina lente.". To platí stále a na všem.
1/2 URAL RETRO 750 sajda.
"Lepší je být v šest doma, než o půl šesté v márnici."
1/2 URAL RETRO 750 sajda.
"Lepší je být v šest doma, než o půl šesté v márnici."
- Gek
- Spisovatel příspěvkový
- Příspěvky: 7760
- Registrován: pon 21 dub 2008, 10:53
- Bydliště: Moravany u Pardubic
- Kontaktovat uživatele:
Tak jsem to se Zdendou měřil. Zapojil jsem hefty, dal je na plno a pustil světlo. Musím ještě podotknout, že podle manuálu je ve světle 55/60 W H4 žárovka.
Altík dobíjí při 3 000 otáčkách 13,50, když vypnu rukojetě, tak dává 13,7. Takže si myslím, že je dobíjení v pořádku.
Ale když Zdenda změřil baterku, tak měla 13 něco. Po prvním otočení startéru a neúsúěšném startu měla 12,1. Takže si myslím, že asi půjdu do krámu pro novou baterku.
Altík dobíjí při 3 000 otáčkách 13,50, když vypnu rukojetě, tak dává 13,7. Takže si myslím, že je dobíjení v pořádku.
Ale když Zdenda změřil baterku, tak měla 13 něco. Po prvním otočení startéru a neúsúěšném startu měla 12,1. Takže si myslím, že asi půjdu do krámu pro novou baterku.
"Festina lente.". To platí stále a na všem.
1/2 URAL RETRO 750 sajda.
"Lepší je být v šest doma, než o půl šesté v márnici."
1/2 URAL RETRO 750 sajda.
"Lepší je být v šest doma, než o půl šesté v márnici."
- HonzaH
- Spisovatel příspěvkový
- Příspěvky: 6591
- Registrován: sob 24 bře 2012, 22:17
- Kontaktovat uživatele:
No nevím nevím Geku, těch 13,7V si myslím, že je slabé ... já bych ideálně viděl při nastartovaném motoru a rozsvíceném potkávacím světle dobíjecí napětí někde okolo 14,4V ... ale zkus Cossmana a chlívek baterky ... a je jedno, jestli jde o Agílu nebo Xcitinga ... i když jestli Citing háklivý na ele, tak možná, že to mají záměrně snížené??? ...
Kymco Downtown 300i ABS
Suzuki Burgman 650 Executive ABS
nyní Honda XL750 Transalp
Suzuki Burgman 650 Executive ABS
nyní Honda XL750 Transalp
Geku, tu žárovku budeš muset vytáhnout, jinak to nezjistíš. Na pohled jsou stejné a napsané je to zezadu. Ale myslím, že v 500 bude H4 55/60W, u Yagera byla taky než jsem dal xenon.
Co se týká heftů, je v podstatě jedno, jestli jsou "na přímo" nebo přes spínačku, pokud to spínačka utáhne. To, co jde přes spínačku, jde zároveň přes pojistku, což by mohla být výhoda. Mohou tam ale být kabely s menším průřezem, protože prostě výrobce nepředpokládá tak vysoký proudový odběr a zároveň jsou ty kabely levnější. 2x 20W je při 12V 3,33A. Na tenších kabelech, pojistce a kontaktech ve spínačce vzniknou nějaké ztráty (vlivem jejich odporu vzniknou úbytky napětí), takže nevýhoda zapojení přes spínačku je možný menší výkon heftů, možné zahřívání tenkého kabelu a možné opalování kontaktů ve spínačce. Proto by asi bylo lepší zapojit je "na přímo", ale pak budeš muset vyřešit to, jak zajistit, aby ti nevyždímaly akumulátor při vypnutém motoru a zapalování třeba na parkovišti (nějaký odpojovač). Každopádně odběr z akumátoru bude stejný ať to zapojíš tak nebo tak.
Co se týká dobíjení, hodnota napětí 13,5-13,7V nic moc neříká, protože nevíme, jaký při tom tekl proud, čili jaký výkon v tu dobu alternátor dodával. Do akumulátoru by měl po nastartování téct proud alespoň o velikosti 1/10 jeho kapacity (akumulátor 11Ah => proud 1,1A). Pak se může snižovat, ale pod cca 0,3-0,1A by neměl klesnout ani u plně nabitého akumulátoru (nad 14V). Při napětí 13,5V je možné, že se energie z alternátoru okamžitě spotřebovává, takže se akumulátor téměř vůbec nedobíjí, dokonce je možné, že se z něj ještě i malilinko odebírá. Tohle asi sám doma běžným multimetrem nezměříš. Protože když připojíš ampérmetr k akumlátoru, musíš vlastně akumulátor odpojit, což nemůžeš při nastartovaném motoru. Ale startovat se zapojeným ampérmetrem taky nemůžeš, protože bys ho startovacím proudem odpálil. Jedině klešťovým ampérmetrem by to šlo, pokud máš nebo ho můžeš někde půjčit a nebo pak navštívit profíka.
Co se týká heftů, je v podstatě jedno, jestli jsou "na přímo" nebo přes spínačku, pokud to spínačka utáhne. To, co jde přes spínačku, jde zároveň přes pojistku, což by mohla být výhoda. Mohou tam ale být kabely s menším průřezem, protože prostě výrobce nepředpokládá tak vysoký proudový odběr a zároveň jsou ty kabely levnější. 2x 20W je při 12V 3,33A. Na tenších kabelech, pojistce a kontaktech ve spínačce vzniknou nějaké ztráty (vlivem jejich odporu vzniknou úbytky napětí), takže nevýhoda zapojení přes spínačku je možný menší výkon heftů, možné zahřívání tenkého kabelu a možné opalování kontaktů ve spínačce. Proto by asi bylo lepší zapojit je "na přímo", ale pak budeš muset vyřešit to, jak zajistit, aby ti nevyždímaly akumulátor při vypnutém motoru a zapalování třeba na parkovišti (nějaký odpojovač). Každopádně odběr z akumátoru bude stejný ať to zapojíš tak nebo tak.
Co se týká dobíjení, hodnota napětí 13,5-13,7V nic moc neříká, protože nevíme, jaký při tom tekl proud, čili jaký výkon v tu dobu alternátor dodával. Do akumulátoru by měl po nastartování téct proud alespoň o velikosti 1/10 jeho kapacity (akumulátor 11Ah => proud 1,1A). Pak se může snižovat, ale pod cca 0,3-0,1A by neměl klesnout ani u plně nabitého akumulátoru (nad 14V). Při napětí 13,5V je možné, že se energie z alternátoru okamžitě spotřebovává, takže se akumulátor téměř vůbec nedobíjí, dokonce je možné, že se z něj ještě i malilinko odebírá. Tohle asi sám doma běžným multimetrem nezměříš. Protože když připojíš ampérmetr k akumlátoru, musíš vlastně akumulátor odpojit, což nemůžeš při nastartovaném motoru. Ale startovat se zapojeným ampérmetrem taky nemůžeš, protože bys ho startovacím proudem odpálil. Jedině klešťovým ampérmetrem by to šlo, pokud máš nebo ho můžeš někde půjčit a nebo pak navštívit profíka.
Honda Integra 750D, r.v. 2015
Kymco Yager GT 125, r.v. 2013 - plexi Givi - zkráceno o 12 cm, xenon, alarm, od 15.000 km Malossi Multivar
Kymco Agilty 50, r.v. 2008 - prodáno 8.4.2013 s najetými 26.100 km
Kymco Yager GT 125, r.v. 2013 - plexi Givi - zkráceno o 12 cm, xenon, alarm, od 15.000 km Malossi Multivar
Kymco Agilty 50, r.v. 2008 - prodáno 8.4.2013 s najetými 26.100 km
- Gek
- Spisovatel příspěvkový
- Příspěvky: 7760
- Registrován: pon 21 dub 2008, 10:53
- Bydliště: Moravany u Pardubic
- Kontaktovat uživatele:
Zjistil jsem dlouholetým výzkumem, že Kymco nejde nastartovat jen tak dvakrát, třikrát na zkoušku. Když chytne napoprvé, pak nemá rádo když se hned zdechne a startuje znovu. To se mu fakt nelíbí.
"Festina lente.". To platí stále a na všem.
1/2 URAL RETRO 750 sajda.
"Lepší je být v šest doma, než o půl šesté v márnici."
1/2 URAL RETRO 750 sajda.
"Lepší je být v šest doma, než o půl šesté v márnici."
- manet125
- Spisovatel příspěvkový
- Příspěvky: 9499
- Registrován: ned 19 zář 2010, 20:07
- Bydliště: Blansko
Přesunul jsem se z Baterek
manet125 píše:Asi teď trošku vyvratím tvůj předposlední příspěvek Cossíku. Odpojil jsem baterku za stavu 12.7V z nabíječky a jal se startovat. Nastartoval jsem (na brnk), nechal chvíli vrčet a vypnul. Druhé startování proběhlo za tři minuty a prd. Nezatížená baterka měla 12.5V, při startování ale šla na 6V. Nechal jsem toho na 5 minut a potom zapnul světla. Napětí kleslo na 11.5V a dál klesalo tempem 0.5V za minutu. Zkusil jsem druhou baterku z Kawy a dělo se úplně to samé. Z toho usuzuji, že baterky jsou v pořádku a problém je někde mezi baterkou a startérem. Vedle baterky cvakalo (spíš drnčelo) relé. To jsem vydělal, vyzkoušel a spínalo. Nebylo však připojené na startér. Zítra budu pídit dál.
manet125 píše:Dneska to vyzkouším a proměřím s autobaterií. Třeba má Škyťák větší nároky, než Kawa.
Svíčku mám iridiovou, myslím, že Denso. Někde tam musí být přechodový odpor, nebo mám fakt obě baterky naprd.manet125 píše:Dnes ráno: čerstvě nabitá baterka, chytl na brnk. Druhý pokus neůspěšný
Bylo: Stadion, Kejvačka 250, KTM 50RSW, Manet S125 Modrej, Kymco People S200, Kymco Xciting 500 Ri
Je: Manet S125 Zelenej, Kawasaki KL650 Tengai, Brumla B210
Je: Manet S125 Zelenej, Kawasaki KL650 Tengai, Brumla B210
- manet125
- Spisovatel příspěvkový
- Příspěvky: 9499
- Registrován: ned 19 zář 2010, 20:07
- Bydliště: Blansko
Jak zjistím, že je někde přechodový odpor, nebo že má startér větší odběr, než by měl mít? S měřákem který mám asi nevystačím, že? A v manuálu jsem nikde nenalistoval, kolik má startér odběr
MANUÁL
Nechci investovat do baterky, když to může být něčím jiným. Při měření v akuservisu dávala 140A.
Kua, už mě to začíná .... a teď začínám chápat Františkovo zoufalství
Nechci investovat do baterky, když to může být něčím jiným. Při měření v akuservisu dávala 140A.
Kua, už mě to začíná .... a teď začínám chápat Františkovo zoufalství
Bylo: Stadion, Kejvačka 250, KTM 50RSW, Manet S125 Modrej, Kymco People S200, Kymco Xciting 500 Ri
Je: Manet S125 Zelenej, Kawasaki KL650 Tengai, Brumla B210
Je: Manet S125 Zelenej, Kawasaki KL650 Tengai, Brumla B210
Mildo, mám pár doplňujících otázek.
Přechodový odpor se dá ověřit tak, že jedním voltmetrem měříš měříš napětí na svorkách akumulátoru a druhým napětí na startéru (světle, případně jiném v tu chvíli zapnutém spotřebiči). Rozdíl napětí by měl být co nejmenší (setiny, max desetina V), v ideálním případě žádný. Pro přesné zjištění hodnoty je potřeba ještě ampérmetrem měřit proud a z rozdílu napětí a velikosti proudu odpor vypočítat. Odběr startéru změříš jen klešťovým ampérmetrem. Jaký má mít odběr startér Škyťáka nevím, ale špičku typuju 50-100A.
Z chytré knihy:
"Metodika zjišťování startovacího proudu dle EN předepisuje ochladit akumulátor na mínus 18°C a zatížit jej vybíjecím proudem po dobu 10 sekund. Napětí akumulátoru nesmí na konci testu při daném vybíjecím proudu klesnout pod 7,5V. Pak se odběr proudu na 10 sekund přeruší a akumulátor se následně zatíží proudem o velikosti 60% původní hodnoty do poklesu napětí na hladinu 6V. Dle DIN se vybíjí po dobu 30 s, přičemž koncové napětí nesmí klesnout pod 9V. Dle IEC se vybíjí po dobu 60 s a napětí nesmí klesnout pod 8,4V, kdežto dle SAE se vybíjí po dobu 30 s a napětí nesmí klesnout pod 7,2V. Různé metodiky tak dávají různé, značně rozdílné, výsledky. Například akumulátor s vybíjecím proudem zjištěným dle EN o velikosti 100A, bude mít stejnou hodnotu dle metodiky DIN jen asi 60A." A pak se v tom vyznej.
Já bych řekl, že tvůj akumulátor je "jen" zasulfátovaný a tvoje nabíječka si s tím neumí poradit. Když akumulátor po neuspěšném startování připojíš na nabíječku, určitě se rychle dobije, resp. tváří se jako dobitý. Sulfatace se projevuje jako odpor, takže při nabíjení na ní vzniká úbytek napětí, takže pro nabíjení olověných desek je napětí nedostatečné. Inteligentní nabíječka pak vyhodnotí akumulátor jako nabitý. Když pak měříš napětí na prázdno, zdá se být v pořádku, ale při zatížení i 10W žárovkou opět vznikne úbytek napětí na sulfataci, což se projeví okamžitým poklesem napětí na svorkách akumulátoru.
Jsem se ale rozepsal ...

Těch 12,7V měla hned po odpojení z nabíječky? Nebo až po minimálně 2 hodinách od odpojení? Za jak dlouho po odpojení z nabíječky jsi startoval?manet125 píše:Odpojil jsem baterku za stavu 12.7V z nabíječky a jal se startovat.
1. znak toho, že akumulátor není OK. Při 6V startér sice točí, ale CDI (řídící jednotka) nedá správně impuls pro svíčku a proto Škyťák nechytne.manet125 píše:Nezatížená baterka měla 12.5V, při startování ale šla na 6V.
2. znak toho, že akumulátor není OK. Kolik mají odběr všechny žárovky na Škyťáku? Halogenka 55W, parkovačka 5W, zadní světlo 5W, palubka 10-15W? Čili celkově cca 80W???, při 12V to je 6,66A. K tomu CDI, žárovka pod sedlem, mělo by to být celkově kolem 7A. To měřákem můžeš změřit (max. 10A). Akumulátor je 12V/12Ah => teoreticky by měl být schopen plně nabitý dávat 12A po dobu 1 hodiny, než klesne napětí na 10,5V. Prakticky ten čas bude kratší, protože kapacita se udává pro zatížení jmenovitým proudem po dobu 10 hodin, čili 1,2A po dobu 10 hodin. Každopádně akumulátor by měl světla uživit více než 30 minut (a to dost ubírám). A rozhodně by už jen po zapnutí světel nemělo napětí klesnout z 12,5V na 11,5V.manet125 píše:Nechal jsem toho na 5 minut a potom zapnul světla. Napětí kleslo na 11.5V a dál klesalo tempem 0.5V za minutu.
Pravděpodobně cvakalo proto, že napětí při startu kleslo na 6V, takže cívka relé neměla dostatečnou sílu na udržení kotvy. Otázka je, k čemu to relé je (čerpadlo?).manet125 píše:Vedle baterky cvakalo (spíš drnčelo) relé.
V přechodovém odporu (myšleno na konektorech, kabelech a svorkách akumulátoru) problém nejspíš nebude. Usuzuju z toho, že při startování kleslo napětí na akumulátoru na 6V, pokud jsi tedy měřil přímo na akumulátoru.manet125 píše:Jak zjistím, že je někde přechodový odpor, nebo že má startér větší odběr, než by měl mít?
Přechodový odpor se dá ověřit tak, že jedním voltmetrem měříš měříš napětí na svorkách akumulátoru a druhým napětí na startéru (světle, případně jiném v tu chvíli zapnutém spotřebiči). Rozdíl napětí by měl být co nejmenší (setiny, max desetina V), v ideálním případě žádný. Pro přesné zjištění hodnoty je potřeba ještě ampérmetrem měřit proud a z rozdílu napětí a velikosti proudu odpor vypočítat. Odběr startéru změříš jen klešťovým ampérmetrem. Jaký má mít odběr startér Škyťáka nevím, ale špičku typuju 50-100A.
Jak dlouho dávala těch 140A? Na kolik přitom kleslo napětí? Dobil jsi ji po tom, co jsi ji přivezl z akuservisu? Jak dlouho trvalo dobíjení? Jakou vlastně máš nabíječku?manet125 píše:Při měření v akuservisu dávala 140A.
Z chytré knihy:
"Metodika zjišťování startovacího proudu dle EN předepisuje ochladit akumulátor na mínus 18°C a zatížit jej vybíjecím proudem po dobu 10 sekund. Napětí akumulátoru nesmí na konci testu při daném vybíjecím proudu klesnout pod 7,5V. Pak se odběr proudu na 10 sekund přeruší a akumulátor se následně zatíží proudem o velikosti 60% původní hodnoty do poklesu napětí na hladinu 6V. Dle DIN se vybíjí po dobu 30 s, přičemž koncové napětí nesmí klesnout pod 9V. Dle IEC se vybíjí po dobu 60 s a napětí nesmí klesnout pod 8,4V, kdežto dle SAE se vybíjí po dobu 30 s a napětí nesmí klesnout pod 7,2V. Různé metodiky tak dávají různé, značně rozdílné, výsledky. Například akumulátor s vybíjecím proudem zjištěným dle EN o velikosti 100A, bude mít stejnou hodnotu dle metodiky DIN jen asi 60A." A pak se v tom vyznej.
Já bych řekl, že tvůj akumulátor je "jen" zasulfátovaný a tvoje nabíječka si s tím neumí poradit. Když akumulátor po neuspěšném startování připojíš na nabíječku, určitě se rychle dobije, resp. tváří se jako dobitý. Sulfatace se projevuje jako odpor, takže při nabíjení na ní vzniká úbytek napětí, takže pro nabíjení olověných desek je napětí nedostatečné. Inteligentní nabíječka pak vyhodnotí akumulátor jako nabitý. Když pak měříš napětí na prázdno, zdá se být v pořádku, ale při zatížení i 10W žárovkou opět vznikne úbytek napětí na sulfataci, což se projeví okamžitým poklesem napětí na svorkách akumulátoru.
Jsem se ale rozepsal ...
Honda Integra 750D, r.v. 2015
Kymco Yager GT 125, r.v. 2013 - plexi Givi - zkráceno o 12 cm, xenon, alarm, od 15.000 km Malossi Multivar
Kymco Agilty 50, r.v. 2008 - prodáno 8.4.2013 s najetými 26.100 km
Kymco Yager GT 125, r.v. 2013 - plexi Givi - zkráceno o 12 cm, xenon, alarm, od 15.000 km Malossi Multivar
Kymco Agilty 50, r.v. 2008 - prodáno 8.4.2013 s najetými 26.100 km
- láďa
- Už mám víc než deset
- Příspěvky: 53
- Registrován: čtv 26 lis 2009, 16:22
- Bydliště: Praha 9,Černý Most
ahoj klucí,potřebuji poradit..minulý týden mi při jízdě cca 60km/h začala svítit kontrolka dobíjení.když jsem přidal tak to po chvíli zhasla..včera jsme byli na vyjížďce a zase se rozsvitila kontrolka.stačilo jet chvíli rychleji,nebo vypnout tlumenné světlo a je to v poho..baterku jsem preventivně nabíjel v pátek nabíječkou od ctek..včera večer jsem to zkusmo změřil ampermetrem na baterii a na volnoběh mi to ukazovalo 11,6,po přidání plynu cca 12,3..je možný že by bylo v háji dobíjecí relé v ceně 2500,-??jinak jsem elektroanitalent,takže mluvte na mně srozumitelně... 
Xciting 300 iR,vyhřívané hefty,bixenon,strobo,siréna Federal signals
Ahoj Láďo. Možná je to jen "přechodový odpor" - uvolněný konektor nebo někde skříplý a nalomený kablík od regulátoru dobíjení k + akumulátoru (červený ???), od regulátoru na kostru (zelený ???) nebo od - akumulátoru na kostru (zelený ???). Chtělo by to zkontrolovat je a případně proměřit ohmetrem (pokud jsi elektroantitalent, tak raději při odpojeném akumulátoru). Ale ani regulátor za 2.500,- není nesmrtelný.
Ještě změřit napětí voltmetrem přímo na regulátoru.
Honda Integra 750D, r.v. 2015
Kymco Yager GT 125, r.v. 2013 - plexi Givi - zkráceno o 12 cm, xenon, alarm, od 15.000 km Malossi Multivar
Kymco Agilty 50, r.v. 2008 - prodáno 8.4.2013 s najetými 26.100 km
Kymco Yager GT 125, r.v. 2013 - plexi Givi - zkráceno o 12 cm, xenon, alarm, od 15.000 km Malossi Multivar
Kymco Agilty 50, r.v. 2008 - prodáno 8.4.2013 s najetými 26.100 km